InteriaTV - weganizm

Filmy - Weganizm (7)

  • Jedyny kulturysta weganin w Polsce?

    Adam Kuncicki to prawdopodobnie jedyny w Polsce kulturysta weganin. Czy to możliwe, aby sportowiec mógł nie jeść „stejka”, a mimo to mógł wypracować muskulaturę i rzeźbę? Dietetyk kliniczny dr Hanna Stolińska opowiedziała o zaletach niejedzenia mięsa. Jak powinna wyglądać prawidłowa dieta wegańska? (Dzień Dobry TVN/x-news)
  • Rezygnujesz z mięsa? O tym musisz wiedzieć

    Na wegetarianizm i weganizm decyduje się coraz więcej Polaków. W 2017 roku amerykański portal HappyCow przyznał Warszawie trzecie miejsce w rankingu miast najbardziej przyjaznych osobom niejedzącym mięsa. O czym powinniśmy pamiętać, decydując się na taki rodzaj diety, aby nie zaszkodzić zdrowiu?
  • Jak zrobić wegański sos serowy?

    Weganie często mają problem ze zrobieniem czy kupieniem sosu serowego. Ten - bardzo popularny i wyborny w smaku - zwykle robiony jest z serów z podpuszczką, która jest nie do zaakceptowania w diecie wegańskiej. Jak więc zrobić sos, który świetnie zastąpi klasyczny sos serowy, a jednocześnie będzie przypominał go w smaku? Poznajcie nasz przepis na wegański, mocno warzywny i bardzo wyrazisty w smaku sos dla wegan!
  • 60 sekund: Czym zastąpić jajka?

    Alergia lub dieta, jest kilka powodów dla których ludzie rezygnują ze spożywania jajek. Czym w takim razie je zastąpić? Tego dowiecie się z materiału wideo! PREMIERA W INTERII W KAŻDY PONIEDZIAŁEK OD 9:00.
  • Dieta roślinna może, ale nie musi być dietą wegańską

    Poza produktami pochodzenia roślinnego, w diecie roślinnej jest także miejsce na małe ilości mięsa, ryb czy nabiału. Natomiast weganizm nie dopuszcza takiej możliwości. Dieta roślinna w swoim założeniu jest ukierunkowana na zdrowie i powinna się opierać na niskoprzetworzonych produktach, podczas gdy weganizm niekoniecznie. Wielu wegan chętnie sięga po niezdrowe produkty, jeśli tylko zostały przygotowane bez udziału komponentów odzwierzęcych. Dieta roślinna to termin, który pochodzi od angielskiego „plant-based diet”, co można przetłumaczyć jako dieta bazująca na roślinach. – Główne założenie jest takie, że produkty roślinne powinny dominować nad produktami odzwierzęcymi. Dodatkowym założeniem tej diety jest też to, że powinny być to produkty nieprzetworzone. Na przykład cukier jest produktem pochodzenia roślinnego, ale jest produktem głęboko przetworzonym i szkodliwym dla naszego zdrowia, dlatego nie ma go w diecie roślinnej – mówi Damian Parol, dietetyk, psychodietetyk. Eksperci tłumaczą, że choć dieta roślinna budzi oczywiste skojarzenia z weganizmem, to jednak nie są to tożsame określenia. Weganizm często jest rozumiany jako cały styl życia, dieta roślinna jest pod tym względem pojęciem znacznie węższym i odnosi się przede wszystkim do sposobu odżywiania. – Dieta roślinna może być dietą wegańską, ale nie musi. Weganizm jest bardziej restrykcyjny i w ogóle nie dopuszcza produktów odzwierzęcych. Natomiast dieta roślinna dopuszcza niewielkie ilości produktów odzwierzęcych, np. niewielkie ilości nabiału czy tłustych ryb morskich w celu dostarczenia kwasów omega-3. Weganizm jest zamknięty na te opcje, poza tym weganizm zazwyczaj łączy się z jakąś ideologią, z walką o prawa zwierząt, z troską o środowisko – tłumaczy Damian Parol. Specjaliści do spraw żywienia podkreślają, że weganie i wegetarianie mogą pochwalić się lepszym stanem zdrowia.
  • Dieta wegetariańska u dziecka: Szkodzi czy służy?

    Jak pokazują badania amerykańskich naukowców, dobrze zbilansowana dieta wegetariańska oraz wegańska jest odpowiednia na każdym etapie życia, w tym w okresie niemowlęctwa, wzrostu i dojrzewania. Co więcej, może obniżyć ryzyko chorób cywilizacyjnych w przyszłości, w tym otyłości, cukrzycy typu 2, chorób serca i niektórych rodzajów raka. Mali wegetarianie i weganie muszą jednak suplementować witaminę B12 i spożywać różnorodne produkty roślinne. Powinni też otrzymywać witaminę D w okresie jesienno-zimowym. - Istotna jest również ilość wapnia, żelaza, cynku oraz błonnika. Jeżeli błonnika pokarmowego jest za dużo w diecie małego weganina czy wegetarianina, niestety, może to ograniczać wchłanianie niektórych składników, takich jak żelazo, cynk, wapń i miedź – tłumaczy Hanna Stolińska, dietetyk z Instytutu Żywności i Żywienia. W jadłospisie wegetariańskiego dziecka oprócz warzyw i owoców powinny się znaleźć rośliny strączkowe i ich przetwory, orzechy i pestki oraz produkty pełnoziarniste.
  • Kooperatywy spożywcze - o co w tym chodzi?

    Czym są kooperatywy spożywcze? Gdzie można je spotkać? Czym się zajmują? I jakie idee im przyświecają? O tym wszystkim opowiada Anna Zawadzka z Warszawskiej Kooperatywy Spożywczej.