transport

Artykuły - Transport (1180)

Filmy - Transport (19)

  • Kanał Sueski to kluczowy dla gospodarki szlak transportowy

    Ważną rolę, jaką odgrywa Kanał Sueski w światowych szlakach transportowych, zobaczyliśmy dobitnie pod koniec marca – kiedy został zablokowany przez ogromny kontenerowiec Ever Given. Kanał Sueski jest częścią najważniejszych szlaków transportowych – łączących Daleki Wschód z Ameryką Północną i Europą Zachodnią. Morski transport kontenerowy z Chin i Korei do państw wysoko rozwiniętych jest bardzo ważną częścią wielu łańcuchów dostaw – to kraje, które nazywamy “fabrykami świata”. Dostarczają na rynki amerykańskie i europejskie większość produktów i półproduktów, na których opiera się gospodarka. Gdy Kanał Sueski został zablokowany na prawie 6 dni przekonaliśmy się, jak ważną rolę odgrywa on w rozwoju wielu światowych gospodarek.– Problemy na szlaku z Dalekiego Wschodu do Europy pojawiają się w dwóch wąskich gardłach. Pierwsze z nich to Cieśnina Malakka – która przebiega pomiędzy półwyspem Malajskim i Sumatrą, należącą do Indonezji. To krytyczny obszar ze względu na lokalizację ważnego portu singapurskiego i zagrożenia atakami pirackimi. Drugim takim miejscem jest Kanał Sueski – powiedział serwisowi eNewsroom prof. dr hab. Włodzimierz Rydzkowski, Katedra Logistyki Wyższej Szkoły Administracji i Biznesu w Gdyni. – Twórcy tego kanału, który został oddany do eksploatacji w 1869 roku, nie przewidywali tego, jak wielkie będzie miał znaczenie dla gospodarki światowej po 150 latach. Te zaledwie 163 kilometry – łączące Azję z Europą – są kluczowym odcinkiem szlaków transportowych. Skracają bowiem drogę do Europy z Azji o przynajmniej 2 tygodnie. Ostatni wypadek pokazuje krytyczne znaczenie Kanału Sueskiego. Obserwowaliśmy już kolizje, ale takiego wypadku jeszcze nie było – żeby statek stanął w poprzek kanału i zablokował całą żeglugę. A przepustowość Kanału Sueskiego ma ogromne znaczenie. Przechodzi przez niego dziennie przynajmniej 60 jednostek – co daje tysiące statków, które przepływają przez kanał w ciągu roku – podkreśla Rydzkowski.
  • Kanał Sueski to kluczowy dla gospodarki szlak transportowy

    Ważną rolę, jaką odgrywa Kanał Sueski w światowych szlakach transportowych, zobaczyliśmy dobitnie pod koniec marca – kiedy został zablokowany przez ogromny kontenerowiec Ever Given. Kanał Sueski jest częścią najważniejszych szlaków transportowych – łączących Daleki Wschód z Ameryką Północną i Europą Zachodnią. Morski transport kontenerowy z Chin i Korei do państw wysoko rozwiniętych jest bardzo ważną częścią wielu łańcuchów dostaw – to kraje, które nazywamy “fabrykami świata”. Dostarczają na rynki amerykańskie i europejskie większość produktów i półproduktów, na których opiera się gospodarka. Gdy Kanał Sueski został zablokowany na prawie 6 dni przekonaliśmy się, jak ważną rolę odgrywa on w rozwoju wielu światowych gospodarek.– Problemy na szlaku z Dalekiego Wschodu do Europy pojawiają się w dwóch wąskich gardłach. Pierwsze z nich to Cieśnina Malakka – która przebiega pomiędzy półwyspem Malajskim i Sumatrą, należącą do Indonezji. To krytyczny obszar ze względu na lokalizację ważnego portu singapurskiego i zagrożenia atakami pirackimi. Drugim takim miejscem jest Kanał Sueski – powiedział serwisowi eNewsroom prof. dr hab. Włodzimierz Rydzkowski, Katedra Logistyki Wyższej Szkoły Administracji i Biznesu w Gdyni. – Twórcy tego kanału, który został oddany do eksploatacji w 1869 roku, nie przewidywali tego, jak wielkie będzie miał znaczenie dla gospodarki światowej po 150 latach. Te zaledwie 163 kilometry – łączące Azję z Europą – są kluczowym odcinkiem szlaków transportowych. Skracają bowiem drogę do Europy z Azji o przynajmniej 2 tygodnie. Ostatni wypadek pokazuje krytyczne znaczenie Kanału Sueskiego. Obserwowaliśmy już kolizje, ale takiego wypadku jeszcze nie było – żeby statek stanął w poprzek kanału i zablokował całą żeglugę. A przepustowość Kanału Sueskiego ma ogromne znaczenie. Przechodzi przez niego dziennie przynajmniej 60 jednostek – co daje tysiące statków, które przepływają przez kanał w ciągu roku – podkreśla Rydzkowski.
  • Transport autokarowy w zapaści

    Pandemia wywołała zapaść w branży przewozów autokarowych. Badanie przeprowadzone przez Polską Izbę Gospodarczą Transportu Samochodowego i Spedycji na grupie 27 przewoźników zatrudniających ok. 4,5 tys. osób pokazało, że w ubiegłym roku ich praca przewozowa zmniejszyła się o 37,2 proc., a przychody o 25 proc. Z kolei w niektórych firmach spadki w dwóch pierwszych miesiącach tego roku sięgnęły już nawet 80 proc. – Zakładamy, że uczniowie w tym roku raczej nie wrócą już do szkół, a to oni w komunikacji publicznej stanowią 80–90 proc. pasażerów – mówi prezes PIGTSiS Zdzisław Szczerbaciuk. Jak wskazuje, w tej chwili branża potrzebuje przede wszystkim pomocy publicznej na utrzymanie miejsc pracy. W długiej perspektywie jej bolączką jest przestarzały tabor i coraz bardziej dotkliwy brak kierowców.
  • "TechNewsy": Japonia ma pomysł na usprawnienie transportu w miastach

    Dziś pokażemy wam ciekawy pomysł rządu Japonii na usprawnienie transportu w miastach, dowiecie się o nowych możliwościach odrzutowego wynalazku, opowiemy wam o potężnym egzoszkielecie dla prawdziwych twardzieli, a także dowiecie się, jak daleko zajedziecie wodorowym supersamochodem.