prawa konsumenta

Artykuły - Prawa konsumenta (80)

Filmy - Prawa konsumenta (18)

  • Konsultant Cię oszukał, a operator nie chce udostępnić nagrania?

    Jeśli konsument jest przekonany, że pracownik infolinii zaoferował mu bezpłatną usługę, która potem jednak okazała się płatna, to powinien mieć możliwość odsłuchania rozmowy. Praktycznie zawsze operatorzy je rejestrują i przechowują, ale nie chcą ich udostępnić. Przy odmowach zasłaniają się przeróżnymi argumentami. Tymczasem mają obowiązek przekazania klientowi nagrania, jeżeli doszło do zmiany warunków dostarczania danej usługi. Wynika to wprost z art. 56 ust. 6 ustawy Prawo telekomunikacyjne. W sytuacji ustalania zupełnie nowej umowy brakuje takiej regulacji. Ale to nie znaczy, że konsument jest bezradny. W przypadku trudności z uzyskaniem nagrania, może zwrócić się do UOKiK-u lub do Rzecznika Konsumentów. Ma też prawo wejść na drogę sądową.
  • Premier: Za miesiąc pierwsze efekty prac zespołu ds. niebezpiecznych instrumentów finansowych

    "Ostatnio zwołałem zespół składający się z prezesa urzędu ochrony konsumentów, prezesa KNF, a także ministra, koordynatora służb specjalnych, Prokuratora Krajowego, ministra spraw wewnętrznych, po to, żeby przedyskutować temat różnego rodzaju schematów finansowych i instrumentów finansowych, które są dla ludności potencjalnie bardzo niebezpieczne" - powiedział w rozmowie z RMF FM premier Mateusz Morawiecki. W ten sposób odpowiedział na pytanie dziennikarza Krzysztofa Berendy o to, jak Polska ma zamiar walczyć z kryptowalutami. "Ten zespół za miesiąc dokładnie ma przestawić listę swoich rekomendacji, jak ograniczać ryzyko związane z tego typu różnymi schematami, w tym również, na przykład, inwestowaniem na rynku forexowy" - wyjaśnił prezes Rady Ministrów. Podczas rozmowy, która odbyła się na 48. Światowym Forum Ekonomicznym w szwajcarskim Davos, z Mateuszem Morawieckim rozmawialiśmy również między innymi o tym, jakie tematy pojawią się na jego spotkaniu z kanclerz Angelą Merkel. "Na pewno tematy europejskie: Polska i Niemcy są ważnymi krajami UE, krajami członkowskimi. Bardzo dobrze przebiega współpraca między naszymi firmami. (…) Oczywiście jeżeli będą jakiekolwiek trudne tematy, to ani ja, ani pani kanclerz nie będziemy ich unikać, ale będziemy też starali się szukać tego, co nas łączy, a jednocześnie wypracowywać rozwiązania w tych tematach, co do których na razie nie znaleźliśmy jeszcze wspólnego mianownika" - podkreślił premier.
  • Sklep nie przyjął zwrotu? Sprawdź czy miał do tego prawo

    Kupując towar w tradycyjnym sklepie trzeba wiedzieć o tym, że prawo nie wymaga od sprzedawcy, aby przyjął zwrot pełnowartościowego produktu i oddał klientowi pieniądze. Składając reklamację, pamiętajmy, że przysługuje nam na to dwa lata od zakupu. - Nie ma czegoś takiego w polskim prawie jak możliwość zwrotu towaru, który nie ma wady. To jest tylko i wyłącznie dobra wola sprzedawcy. Jeżeli sprzedawca wychodzi naprzeciw konsumentowi i zgadza się na to, żebyśmy mimo wszystko tę rzecz, która nie ma wady wymienili na inną, to sam określa warunki tego zwrotu lub wymiany. Może nas zobowiązać do tego, abyśmy dostarczyli np. pudełko, opakowanie, konkretny dowód zakupu, oryginalne metki. Może również stwierdzić, że nie odda nam pieniędzy, ale wręczy bon na zakupy w tej samej sieci. To jest zgodne z prawem – komentuje newsrm.tv Agnieszka Majchrzak z Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.
  • Od 2015 r. nowe uprawnienia dla UOKiK-u

    Zmiany w Ustawie o ochronie konkurencji i konsumentów powinny zmobilizować wiele przedsiębiorstw do tego, by poprawiły wewnętrzne regulacje i zasady funkcjonowania – ocenia w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Biznes Adam Jasser, prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów. – Zarządy powinny teraz jeszcze intensywniej myśleć o tym, czy ich wewnętrzne procedury są zgodne z zasadami przestrzegania zasad konkurencji i ochrony rynku.