porty

Artykuły - Porty (149)

Filmy - Porty (2)

  • Dżibuti chce zostać "Dubajem Afryki"

    To maleńkie państwo - ale jego ambicje są odwrotnie proporcjonalne do powierzchni, jaką zajmuje. Dżibuti, położone na Półwyspie Somalijskim, ma ambicje zostać "afrykańskim Dubajem". Jego strategiczna lokalizacja obok szlaków żeglugowych łączących Zatokę Adeńską z Kanałem Sueskim i krajami arabskimi czyni te marzenia jak najbardziej realnymi. "Chcemy stać się bramą do Afryki dla azjatyckich inwestorów, a zarazem oknem Afryki na świat" - mówią tamtejsi politycy. W spełnieniu tych śmiałych zamierzeń pomagają dżibutyjskiemu rządowi inwestorzy z Chin. Łącznie w Dżibuti planowanych jest 14 wielkich inwestycji infrastrukturalnych, których całkowity koszt wyniesie prawie 14,5 mld dolarów. Wśród nich są lotniska i parki przemysłowe. Nie wszystkim jednak podoba się to, że projekty te finansują chińskie banki. W praktyce oznacza to zadłużanie się kraju, w którym panuje ubóstwo i... 43-procentowe bezrobocie.
  • Finlandia. Bolesne skutki rosyjskich sankcji

    W fińskim porcie Kotka, niedaleko rosyjskiej granicy, od czasu wprowadzenia zachodnich sankcji przeładunek towarów zmniejszył się o prawie 20 procent - i dalej spada. Nic dziwnego: w Rosji przedsiębiorcom zaczyna brakować pieniędzy na inwestycje, a konsumentom – na zakup importowanych dóbr. Ma to również związek ze spadkiem wartości rubla. Eksperci alarmują: podobnych problemów mogą się spodziewać także inne europejskie porty, przez które przechodzi tranzyt zachodnich towarów do Federacji Rosyjskiej.