witaminy

Artykuły - Witaminy (303)

Filmy - Witaminy (5)

  • Suplementy diety, czyli których witamin nam brakuje?

    Suplementy diety możemy podzielić na dwie kategorie: Ze względu na przeznaczenie oraz ze względu na składnik odżywczy. Watro pamiętać, że niedobór witamin należy uzupełnić odpowiednią dietą oraz udać się do lekarza w celu zweryfikowania braku konkretnej witaminy. Każdy Polak powinien suplementować witaminę D, kwas foliowy oraz kwasy tłuszczowe omega-3 i omega-6.
  • Soki i musy – witaminy w smart formie

    Soki i musy owocowe to witaminy i energia w poręcznej smart formie. Dlaczego smart? Bo wszystko, co nas teraz otacza, jest coraz lepsze, wygodniejsze i sprytniejsze. I możemy z tych smart rozwiązań korzystać w każdym miejscu i o każdej porze. Skoro więc świat robi się coraz wygodniejszy, coraz bardziej smart, to i witaminy mogą być smart, zamknięte w poręcznych butelkach i saszetkach!
  • Chłodniki warzywne - doskonałe orzeźwienie w upalne dni

    Lato to doskonały moment na zmianę codziennej diety na zdrową i niskokaloryczną. Wysokie temperatury zmniejszają bowiem ochotę na ciężkie i tłuste potrawy, a wzmagają apetyt na lekkie dania na bazie warzyw i owoców. Warzywa są jednym z najlepszych źródeł witamin i składników mineralnych, niezbędnych dla zdrowia i dobrego samopoczucia. Są to m.in. witaminy, zwłaszcza C, E oraz witaminy z grupy B, a także błonnik i potas, które regulują trawienie. Latem warzywa można spożywać na wiele ciekawych sposobów, dzięki czemu unika się nudy w jadłospisie. Idealnym sposobem na jedzenie warzyw w lecie są chłodniki. Zupy te są niskokaloryczne, a jednocześnie bardzo sycące i orzeźwiające. Chłodniki na bazie kefiru lub jogurtu są doskonałym źródłem białka, fosforu, wapnia, witamin A, C, B1 i B2, wpływają więc pozytywnie na problemy układu trawienia, np. wzdęcia lub niestrawność, wzmacniają układ odpornościowy i pomagają osobom cierpiącym na osteoporozę. Zupy na bazie zakwasu natomiast wzmacniają odporność, usprawniają procesy trawienia, pomagają w regulowaniu poziomu cholesterolu oraz zwalczają wolne rodniki. – Taki chłodnik ukraiński to jedna z najbardziej prozdrowotnych potraw w kuchni tradycyjnej. Przygotowujemy wywar z buraczków bądź botwinki, te buraki później zjadamy, dodajemy jeszcze do tego ogórka, kefir bądź zsiadłe mleko, a nawet jajko gotowane bądź mięso z kurczaka. W ten sposób dostarczamy sobie cennego białka oraz płynów, składników mineralnych i wszystkiego, co dobre w warzywach – mówi Iwonna Niegowska.
  • Suplementy diety – czy warto podawać je dzieciom?

    Suplementy diety – w przeciwieństwie do leków – to produkty rynkowe, co do których nie są wymagane badania kliniczne ani regularne raporty na temat ich bezpieczeństwa. Czy zatem warto podawać suplementy maluchom? - Wśród suplementów są takie, które uważam za absolutnie konieczne, ale są i śmieci – mówi dr Paweł Grzesiowski, pediatra. – Medycznie wskazane suplementy to te, które stosujemy np. przy niedoborze witamin, wcześniej jednak dziecku trzeba zrobić badania krwi, by sprawdzić, czy dziecko rzeczywiście ma niedobór danego pierwiastka czy witaminy. Nie można kierować się po prostu reklamą. Specjalista podkreśla, że suplementami łatwo można też wyrządzić dziecku krzywdę: – Możemy wymieszać kilka różnych produktów, a to dzieje się coraz częściej. Ludzie kupują trzy, cztery, pięć różnych preparatów i przyjmują je jednocześnie; tymczasem może się okazać, że łączenie ich nie jest obojętne dla naszego zdrowia. Po suplemencie możemy też mieć biegunkę, wysypkę czy kołatanie serca. Jak wobec tego należy postępować, by uniknąć nieprzyjemnych konsekwencji zażywania suplementów? Podstawowa rzecz to uważne czytanie składu preparatów. Pamiętajmy też, że suplementy to nie leki; nie leczą chorób. - Nie wierzmy w żadną reklamę; mówię to z pełną odpowiedzialnością i obronię to przed każdym sądem. Reklama pokazuje tylko intencję producenta, a nie stan faktyczny – mówi dr Grzesiak.