witaminy

Artykuły - Witaminy (308)

  • Wydajemy miliardy na suplementy, które nie działają. NIL przebadał ich składy

    Wydajemy miliardy na suplementy, które nie działają. NIL przebadał ich składy

    Jedna czwarta tego typu produktów ma skład niezgodny z deklaracjami producentów - wynika z badań Narodowego Instytutu Leków. W efekcie są w zasadzie bezużyteczne.
  • Pyszne i zdrowe dary jesieni

    Pyszne i zdrowe dary jesieni

    Owoce i warzywa kuszą nas smakiem, aromatem i intensywnymi kolorami. Sprawdź, co zrobić, by także maluch je polubił i czerpał z nich to, co najlepsze.
  • Witaminy dla skóry

    Witaminy dla skóry

    Bez wątpienia piękna skóra zaczyna się na talerzu - to dieta powinna być najważniejszym sposobem na jej pielęgnację. Zatem, zanim uzupełnimy rytuał piękna o liczne kosmetyki, zadbajmy najpierw o to, aby składników odżywczych nie zabrakło w codziennym menu.
  • Przedawkowanie witaminy D zniszczyło mu nerki

    Przedawkowanie witaminy D zniszczyło mu nerki

    ​Pewien mężczyzna doznał trwałego uszkodzenia nerek, po tym, jak zastosował się do zaleceń naturopaty i przedawkował witaminę D.
  • Sześć oznak, że brakuje ci witamin. Zobaczysz je na twarzy

    Sześć oznak, że brakuje ci witamin. Zobaczysz je na twarzy

    Zima to czas, w którym najłatwiej o niedobór witamin. Mamy ograniczony dostęp do świeżych (i wartościowych) warzyw i owoców, brakuje nam też słońca. Niska odporność, ciągłe zmęczenie, bóle i niezdrowy wygląd to znak, że brakuje ci witamin. Jakich? Dowiesz się tego, uważnie przyglądając się swojej twarzy.
  • Fakty o popularnych witaminach

    Fakty o popularnych witaminach

    - Witamina to substancja, która czyni cię chorym, jeśli jej nie zjesz – stwierdził kiedyś noblista Albert Szent-Gyorgyi, odkrywca witamin C i P. Ale nadmiar witamin też uczynić może chorym. Łatwiej o to przy zażywaniu witamin rozpuszczalnych w tłuszczach: A, D, E i K .
  • Z czego właściwie zrobiony jest keczup?

    Z czego właściwie zrobiony jest keczup?

    Polacy kochają keczup. Rocznie statystyczny Polak zjada go rocznie ponad 1 kilogram. Butelka keczupu znajduje się w 80 procentach polskich lodówek a jedna trzecia rodaków je keczup każdego dnia. Wiemy, że jest pyszny. A czy jest zdrowy?

Filmy - Witaminy (5)

  • Suplementy diety, czyli których witamin nam brakuje?

    Suplementy diety możemy podzielić na dwie kategorie: Ze względu na przeznaczenie oraz ze względu na składnik odżywczy. Watro pamiętać, że niedobór witamin należy uzupełnić odpowiednią dietą oraz udać się do lekarza w celu zweryfikowania braku konkretnej witaminy. Każdy Polak powinien suplementować witaminę D, kwas foliowy oraz kwasy tłuszczowe omega-3 i omega-6.
  • Soki i musy – witaminy w smart formie

    Soki i musy owocowe to witaminy i energia w poręcznej smart formie. Dlaczego smart? Bo wszystko, co nas teraz otacza, jest coraz lepsze, wygodniejsze i sprytniejsze. I możemy z tych smart rozwiązań korzystać w każdym miejscu i o każdej porze. Skoro więc świat robi się coraz wygodniejszy, coraz bardziej smart, to i witaminy mogą być smart, zamknięte w poręcznych butelkach i saszetkach!
  • Chłodniki warzywne - doskonałe orzeźwienie w upalne dni

    Lato to doskonały moment na zmianę codziennej diety na zdrową i niskokaloryczną. Wysokie temperatury zmniejszają bowiem ochotę na ciężkie i tłuste potrawy, a wzmagają apetyt na lekkie dania na bazie warzyw i owoców. Warzywa są jednym z najlepszych źródeł witamin i składników mineralnych, niezbędnych dla zdrowia i dobrego samopoczucia. Są to m.in. witaminy, zwłaszcza C, E oraz witaminy z grupy B, a także błonnik i potas, które regulują trawienie. Latem warzywa można spożywać na wiele ciekawych sposobów, dzięki czemu unika się nudy w jadłospisie. Idealnym sposobem na jedzenie warzyw w lecie są chłodniki. Zupy te są niskokaloryczne, a jednocześnie bardzo sycące i orzeźwiające. Chłodniki na bazie kefiru lub jogurtu są doskonałym źródłem białka, fosforu, wapnia, witamin A, C, B1 i B2, wpływają więc pozytywnie na problemy układu trawienia, np. wzdęcia lub niestrawność, wzmacniają układ odpornościowy i pomagają osobom cierpiącym na osteoporozę. Zupy na bazie zakwasu natomiast wzmacniają odporność, usprawniają procesy trawienia, pomagają w regulowaniu poziomu cholesterolu oraz zwalczają wolne rodniki. – Taki chłodnik ukraiński to jedna z najbardziej prozdrowotnych potraw w kuchni tradycyjnej. Przygotowujemy wywar z buraczków bądź botwinki, te buraki później zjadamy, dodajemy jeszcze do tego ogórka, kefir bądź zsiadłe mleko, a nawet jajko gotowane bądź mięso z kurczaka. W ten sposób dostarczamy sobie cennego białka oraz płynów, składników mineralnych i wszystkiego, co dobre w warzywach – mówi Iwonna Niegowska.
  • Suplementy diety – czy warto podawać je dzieciom?

    Suplementy diety – w przeciwieństwie do leków – to produkty rynkowe, co do których nie są wymagane badania kliniczne ani regularne raporty na temat ich bezpieczeństwa. Czy zatem warto podawać suplementy maluchom? - Wśród suplementów są takie, które uważam za absolutnie konieczne, ale są i śmieci – mówi dr Paweł Grzesiowski, pediatra. – Medycznie wskazane suplementy to te, które stosujemy np. przy niedoborze witamin, wcześniej jednak dziecku trzeba zrobić badania krwi, by sprawdzić, czy dziecko rzeczywiście ma niedobór danego pierwiastka czy witaminy. Nie można kierować się po prostu reklamą. Specjalista podkreśla, że suplementami łatwo można też wyrządzić dziecku krzywdę: – Możemy wymieszać kilka różnych produktów, a to dzieje się coraz częściej. Ludzie kupują trzy, cztery, pięć różnych preparatów i przyjmują je jednocześnie; tymczasem może się okazać, że łączenie ich nie jest obojętne dla naszego zdrowia. Po suplemencie możemy też mieć biegunkę, wysypkę czy kołatanie serca. Jak wobec tego należy postępować, by uniknąć nieprzyjemnych konsekwencji zażywania suplementów? Podstawowa rzecz to uważne czytanie składu preparatów. Pamiętajmy też, że suplementy to nie leki; nie leczą chorób. - Nie wierzmy w żadną reklamę; mówię to z pełną odpowiedzialnością i obronię to przed każdym sądem. Reklama pokazuje tylko intencję producenta, a nie stan faktyczny – mówi dr Grzesiak.