ustawa refundacyjna

Synonimy:
ustawa o refundacji leków,
Inne znaczenia:
brak

Artykuły - Ustawa refundacyjna (59)

  • Farmaceutyka: Są sprawdzone rozwiązania

    Jednym z najważniejszych zadań stojących przed kreatorami polityki lekowej jest to, by zmienić sposób patrzenia na wydatki na leki - mówił Paweł Sztwiertnia, dyrektor generalny Związku Pracodawców Innowacyjnych Firm Farmaceutycznych Infarma podczas XI Forum Rynku Zdrowia.
  • NFZ: Leczenie za granicą wreszcie dostępne

    NFZ: Leczenie za granicą wreszcie dostępne

    Dziś wchodzi w życie dyrektywa o opiece transgranicznej, która umożliwia zwrot kosztów leczenia w krajach Unii Europejskiej.
  • Aptekarze chcą zakazu reklamy tylko dla leków refundowanych

    Aptekarze chcą zakazu reklamy tylko dla leków refundowanych

    Tylko reklama leków refundowanych powinna być zakazana - uważają przedstawiciele branży farmaceutycznej i postulują zmiany w ustawie refundacyjnej. Co ciekawe, do uchwalenia tego zakazu przyczyniła się Naczelna Izba Aptekarska, która zaproponowała ten zapis na ostatnim etapie prac nad ustawą.
  • Polska jedynym krajem w UE z zakazem reklamy aptek. Sprawa może trafić do Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości

    Polska jedynym krajem w UE z zakazem reklamy aptek. Sprawa może trafić do Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości

    - Ustawa refundacyjna przyniosła odwrotny skutek niż zamierzony, przede wszystkim dla pacjentów - uważa Andrzej Sadowski z Centrum im. Adama Smitha. Ani nie wzrosła dostępność leków, ani nie spadły ceny, a po liczbie zamykanych aptek i zwalnianych aptekarzy widać, że wprowadzony dwa lata temu zakaz reklamy aptek ma negatywne konsekwencje również dla nich. - Polska jest jedynym krajem UE, gdzie taki zakaz obowiązuje - podkreśla Katarzyna Sabiłło z fundacji Lege Pharmaciae.
  • Seniorzy przepłacili w tym roku za leki ponad 100 mln zł. Zakaz reklam aptek uderza w pacjentów

    Seniorzy przepłacili w tym roku za leki ponad 100 mln zł. Zakaz reklam aptek uderza w pacjentów

    Od początku roku starsi pacjenci zapłacili za leki o ponad 100 milionów złotych więcej niż mogliby, gdyby apteki nie miały zakazu reklamy. Wynika to m.in. z zawieszenia programów propacjenckich, które pozwalały na zakup tańszych leków. Apteki tracą także, bo Polacy podstawowe leki coraz częściej kupują w supermarketach i na stacjach benzynowych, które w odróżnieniu od aptek mogą leki reklamować.
  • Przez pieczątki na receptach "nie zamieniać leku" pacjenci mogą przepłacać

    Przez pieczątki na receptach "nie zamieniać leku" pacjenci mogą przepłacać

    Część lekarzy stosuje na receptach pieczątkę "nie zamieniać", co dla farmaceutów jest wiążące, aby nie zamieniać leku na inny. Jeśli takiego zastrzeżenia nie ma, farmaceuci mogą zaproponować pacjentowi tańszy zamiennik. Eksperci podkreślają, że lekarz może stosować taką pieczątkę tylko wówczas, jeżeli wymaga tego stan pacjenta. Problem w tym, że takie pieczątki lekarze często dostają właśnie od firm.
  • Polacy coraz więcej dopłacają do leków refundowanych

    Polacy coraz więcej dopłacają do leków refundowanych

    Ustawa refundacyjna z 2012 roku wprowadziła ceny urzędowe na leki refundowane. W wyniku jej wejścia w życie rośnie też poziom współpłacenia pacjentów za leki. W 2011 roku statystyczny pacjent dopłacał do leków refundowanych 37 proc. W roku 2012 ten poziom wzrósł do 39 proc., po pierwszym kwartale tego roku przekroczył 40 proc.
  • Ustawa refundacyjna uniemożliwia informowanie pacjentów o tańszych lekach

    Ustawa refundacyjna uniemożliwia informowanie pacjentów o tańszych lekach

    Zakaz reklamy aptek może na kilka, a nawet kilkanaście lat wstrzymać rozwój programu opieki farmaceutycznej - przestrzegają eksperci z Uniwersytetu Jagiellońskiego. Apteki, które dobrowolnie biorą w nim udział, obawiając się kar, nie informują o nim pacjentów. A to oni tracą na tym najwięcej, bo opieka farmaceutyczna jest często uzupełnieniem opieki lekarskiej, polegającej głównie na tym, że pacjent otrzymuje pełną informację o lekach, przebiegu leczenia czy np. tańszych zamiennikach. Eksperci wskazują, że takie zapisy nie mają odpowiednika w innych krajach europejskich i należy je zmienić.
  • Przez ustawę refundacyjną aptekarze nie mogą sprzedawać tańszych leków

    Przez ustawę refundacyjną aptekarze nie mogą sprzedawać tańszych leków

    Ustawa refundacyjna wymaga dalszych nowelizacji. Szczególnie dotkliwy dla pacjenta i całego rynku dystrybucji leków jest przepis, który zamiast maksymalnej ustanowił sztywne ceny na leki refundowane. W tej sytuacji pacjenci nie mają np. szansy na zakup leku w promocyjnej cenie. Problemem jest także zakaz reklamowania przez apteki nawet tych lekarstw, które nie są sprzedawane na receptę, ale mogą być sprzedawane, a także reklamowane przez inne sklepy, np. drogerie - uważa Jacek Szwajcowski, prezes Pelion Healthcare Group.
  • Wiceminister zdrowia: Będą zmiany w ustawie refundacyjnej

    Ustawa o refundacji leków zostanie znowelizowana w przyszłym roku, trwają prace nad projektem - powiedział wiceminister zdrowia Igor Radziewicz-Winnicki. Podkreślił, że zmiany mają zwiększyć dostęp do nowoczesnych medykamentów.

Filmy - Ustawa refundacyjna (14)

  • Zmiany w ustawie refundacyjnej zniszczą ich życie?

    Zmiany w ustawie refundacyjnej wyrobów medycznych mogą uderzyć w pacjentów stomijnych - alarmuje środowisko stomijne. Pacjenci obawiają się, że bezpłatny sprzęt będzie dostępny jedynie dla wybranych stomików, bo niektóre z obecnie stosowanych worków i środków higieny mogą nie być już refundowane.
  • Polska jedynym krajem w UE z zakazem reklamy aptek

    Ustawa refundacyjna przyniosła odwrotny skutek niż zamierzony, przede wszystkim dla pacjentów – uważa Andrzej Sadowski z Centrum im. Adama Smitha. Ani nie wzrosła dostępność leków, ani nie spadły ceny, a po liczbie zamykanych aptek i zwalnianych aptekarzy widać, że wprowadzony dwa lata temu zakaz reklamy aptek ma negatywne konsekwencje również dla nich. – Polska jest jedynym krajem UE, gdzie taki zakaz obowiązuje – podkreśla Katarzyna Sabiłło z fundacji Lege Pharmaciae.
  • Zakaz reklam aptek uderza w pacjentów

    Taki zakaz reklamy aptek, jaki mamy obecnie w ustawie refundacyjnej, jest bardzo restrykcyjny i praktycznie nie pozwala aptece w ogóle komunikować się z pacjentem. Jesteśmy jedynym krajem w Europie, który ma tak sformułowany zakaz – podkreśla w rozmowie z Agencją Informacyjną Newseria Aleksandra Paczkowska, prezes zarządu DOZ S.A, właściciela sieci Aptek Dbam o Zdrowie.
  • Polacy coraz więcej dopłacają do leków refundowanych

    Ustawa refundacyjna z 2012 roku wprowadziła ceny urzędowe na leki refundowane. W wyniku jej wejścia w życie rośnie też poziom współpłacenia pacjentów za leki. W 2011 roku statystyczny pacjent dopłacał do leków refundowanych 37 proc. W roku 2012 ten poziom wzrósł do 39 proc., po pierwszym kwartale tego roku przekroczył 40 proc. – Po wyjściu ustawy część pacjentów zrobiła sobie wcześniej zapasy i ta sprzedaż była nienaturalnie niższa, więc wzrost jest spowodowany tym, że dzisiaj wróciliśmy do normalnego poziomu konsumpcji w 2011 roku – mówi Agencji Informacyjnej Newseria Michał Pilkiewicz.