spowolnienie gospodarcze

Artykuły - Spowolnienie gospodarcze (128)

Filmy - Spowolnienie gospodarcze (7)

  • Spowolnienie gospodarcze czy kryzys? Prognozy na 2019 rok

    Gospodarka światowa w ubiegłym roku wciąż przyspieszała. Zdecydowanie był to jednak ostatni okres takiego globalnego wzrostu. W Europie pierwsze sygnały spowolnienia można było obserwować mniej więcej w połowie 2018 roku, a w Stanach Zjednoczonych takie oznaki pojawiają się dopiero teraz. Oznacza to, że poprzedni rok był szczytem cyklu koniunkturalnego – a wkrótce czeka nas globalne spowolnienie. W przypadku Polski spowolnienie będzie oznaczało, że wzrost z 5 proc. w 2018 roku spadnie do ok. 3,5-4 proc. Główne zagrożenia dla naszej gospodarki tkwią poza granicami naszego kraju. Im bardziej pogorszy się sytuacja w Europie i Stanach Zjednoczonych na fali postępujących wojen handlowych między USA a Chinami oraz możliwego twardego Brexitu, tym bardziej odbije się to na Polsce.
  • BZ WBK: W I kwartale lekkie spowolnienie w gospodarce, później odbicie

    Bezrobocie spada, Polacy wydają coraz więcej na zakupy, a firmy inwestują. Do tego stopy procentowe NBP są najniższe w historii, a ceny zaczną rosnąć najwcześniej pod koniec roku. W tej sytuacji przez najbliższe lata Polska powinna utrzymać wysokie tempo wzrostu gospodarczego – prognozuje BZ WBK. I kwartał będzie jednak okresem lekkiego spowolnienia. Komentuje Piotr Bielski, ekonomista z BZ WBK.
  • Kryzys wymusił na Polakach poszukiwanie najtańszych produktów

    Spowolnienie gospodarcze odbija się na zachowaniach konsumentów. Z badania przeprowadzonego na zlecenie firmy Carrefour Polska wynika, że Polacy stosują różne strategie oszczędzania na zakupach – kupują w tańszych sklepach, szukają promocji, korzystają z programów lojalnościowych (np. karty seniora) oraz wybierają produkty marki własnej sklepu. Jak podkreślają autorzy badania, nie kupujemy wcale mniej, kupujemy inaczej. - Barometr Carrefour, czyli analizę nastrojów konsumenckich, realizujemy wspólnie z Instytutem Badań nad Gospodarką Rynkową. Pokazuje on nastroje konsumenckie i pozwala na wyznaczenie strategii handlowej, komunikacyjnej, tak by sprostać oczekiwaniom konsumentów w trudnych czasach. Kryzys wymusza poszukiwanie produktów najtańszych, czyli zmienia się percepcja koszyka zakupowego klienta – mówi Agencji Informacyjnej Newseria Robert Noceń, dyrektor marketingu Carrefour Polska.
  • Piechociński: Wzmocnienie eksportu ratunkiem na spowolnienie gospodarcze

    Rosnący eksport na najbardziej perspektywiczne rynki ma być lekarstwem na spowolnienie gospodarcze w kraju – twierdzi Janusz Piechociński, wicepremier i minister gospodarki. Według danych Głównego Urzędu Statystycznego w marcu produkcja przemysłowa spadła o 2,9 proc. rok do roku. Podczas gdy najwięksi europejscy partnerzy handlowi Polski słabną, resort gospodarki szuka rynków zbytu m.in. w Kanadzie, Meksyku, Turcji, Kazachstanie czy Zjednoczonych Emiratach Arabskich.