Krajowa Izba Gospodarcza

Synonimy:
KIG, Krajowa Izbia Gospodarcza
Inne znaczenia:
brak

Artykuły - Krajowa Izba Gospodarcza (115)

Filmy - Krajowa Izba Gospodarcza (7)

  • KIG: Rząd wprowadza regulacje gospodarcze bez obliczenia ich skutków?

    Mamy coraz częściej do czynienia z projektami ustaw, które dotyczą warunków działalności przedsiębiorców, a nie pochodzą z resortu odpowiedzialnego za regulacje gospodarcze. Jednym z tego typu przykładów może być propozycja Ministerstwa Sprawiedliwości, która zmienia kodeks prawny w zakresie udzielania pożyczek – nie tylko od firm specjalizujących się w np. „chwilówkach”, lecz również pożyczek bankowych. Limity maksymalnego oprocentowania i kosztu pożyczki wprowadza się w kodeksie karnym – a nie w regulacji dotyczącej prowadzenia działalności gospodarczej kwalifikowanej lub rejestrowej. Użycie wyższego – niż ustalone maksymalne – oprocentowania wiązać się ma z karą pozbawienia wolności.
  • KIG: Sprzeczność komunikatów ze strony rządu odpowiada za brak inwestycji

    Dużo ostatnio się mówi o wzroście PKB naszego kraju, który okazał się być mniejszy niż zapowiadano. Zadajemy sobie pytanie, skąd taka sytuacja i skąd spadek w inwestycjach. Wyhamowały one na tyle, że obecnie są porównywalne do poziomu sprzed 5-7 lat, gdy mieliśmy do czynienia z poważnym kryzysem w Polsce. Pytania należy również zadać przedsiębiorcom – dlaczego tworzą za mało miejsc pracy i nie szukają innowacyjnych produktów? Odpowiedź na te pytania jest tylko jedna.
  • Arendarski, KIG: Działania rządu są skierowane przeciwko budowie klasy średniej w Polsce

    Każdy rząd dba o budowę klasy średniej w swoim kraju. Właśnie ta klasa jest grupą najbardziej rozwojową, która napędza go oraz jest ważną grupą konsumencką, która wpływa na rynek. W polskiej klasie średniej za dobrze się nie dzieje, ponieważ ostatnie uchwalone prawa bardzo dotykają ją w negatywny sposób. Klasa średnia wskutek wprowadzenia kwoty wolnej od podatku – która jest uzależniona od wysokości zarobków – będzie ofiarą tych zmian
  • KIG: Polskie firmy nie wykorzystują importowego potencjału Ameryki Łacińskiej

    Polskie firmy nie wykorzystują potencjału gospodarczego Ameryki Łacińskiej – ocenia Andrzej Arendarski, prezes Krajowej Izby Gospodarczej. Kupujemy tam dwa razy więcej niż sprzedajemy, mimo że w rejon ten trafia ponad 5 proc. światowego eksportu. Tymczasem import najważniejszego dla Polaków towaru z Ameryki Środkowej i Południowej, czyli bananów, systematycznie rośnie. Największym partnerem handlowym Polski w tym regionie jest Brazylia. Bilans handlowy wyniósł w ubiegłym roku 1,6 mld dol., z czego polski eksport to ok. 0,5 mld. To niewiele, biorąc pod uwagę to, że całkowity import Brazylii w tym czasie sięgnął 229 mld dol. (w tym 46 mld dol. to import z UE). Pozostałe kraje Ameryki Łacińskie kupiły w zeszłym roku na świecie towary warte niecałe 750 mld dol. – Nasze obroty z Ameryką Łacińską rosną z roku na rok, ale w dalszym ciągu są dalekie od tego, co mogłoby być – podkreśla Andrzej Arendarski, prezes Krajowej Izby Gospodarczej. – Jesteśmy głównie importerem – sprowadzamy owoce cytrusowe, banany, egzotyczne drewno i surowce. Jesteśmy eksporterem towarów przetworzonych.