konsumpcja

Artykuły - Konsumpcja (76)

  • Czy konsumenci zdołają wydźwignąć Polskę z kryzysu?

    Czy konsumenci zdołają wydźwignąć Polskę z kryzysu?

    Po kilku tygodniach "zamrożenia" w czerwcu konsumenci ruszyli na całego do sklepów, a sprzedaż detaliczna dzięki temu okazała się niższa o zaledwie 1,3 proc. niż rok wcześniej. To, jak szybko wyjdziemy z kryzysu, zależy niemal wyłącznie od optymizmu konsumentów i od tego, czy będą mieli za co kupować. Polską gospodarkę ciągnie jeden silnik - konsumpcja.
  • Do Unii bliżej, ale wciąż daleko

    Do Unii bliżej, ale wciąż daleko

    Maleje dystans dzielący poziom konsumpcji w Polsce do średniej w krajach Unii Europejskiej. Dochody Polaków w naszym kraju wciąż nie dorównują osiąganym w innych państwach unijnych, ale znacznie niższe są także ceny. W tempie doganiania bogatszej części Unii wyraźnie jednak ustępujemy Rumunii.
  • Badanie: Podczas majówki zapewne wrócą tradycyjne nawyki konsumpcyjne

    Badanie: Podczas majówki zapewne wrócą tradycyjne nawyki konsumpcyjne

    Podczas tegorocznej majówki konsumenci zapewne wrócą do tradycyjnych nawyków, choć ze względu na pandemię w innej skali niż przed rokiem. Z półek sklepowych znikną więc m.in. ketchup, serdelki, chipsy czy lody - wynika z analiz w ramach Panelu Gospodarstw Domowych GfK.
  • Zielona ekonomia - nowy model konsumpcji i ochrona planety

    Zielona ekonomia - nowy model konsumpcji i ochrona planety

    Kluczowym wyzwaniem, które stoi dziś przed światem jest zmiana modelu konsumpcji, czyli doktryny ekonomicznej związanej z globalizacją. Koncepcja zielonej ekonomii (ang. green economy) pokazuje, że możliwe jest odejście od modelu konsumpcji, jaki obecnie przyczynia się do dewastacji planety.
  • Rośnie światowa konsumpcja ryb. Portugalczycy zjadają nawet 90 kg rocznie na osobę, Polacy tylko 12 kg

    Rośnie światowa konsumpcja ryb. Portugalczycy zjadają nawet 90 kg rocznie na osobę, Polacy tylko 12 kg

    Tempo wzrostu konsumpcji ryb na świecie już dwukrotnie przewyższa tempo wzrostu liczby ludzi. Średnio każdy zjada ponad 20 kg ryb rocznie. Szacuje się, że stanowią one ważne źródło białka dla 3,2 mld osób. W Polsce ryby jemy mniej chętnie - blisko 12 kg rocznie, w dużej mierze ze względu na cenę. Najczęściej wybieramy śledzia, łososia i ryby białe. Ważne, żeby konsument wiedział, skąd pochodzi dana ryba i czy została połowiona w sposób zrównoważony - podkreślają eksperci. Obecnie już nawet co trzecia ryba jest poławiana w sposób nielegalny.
  • Grupa Żywiec ocenia, że konsumpcja piwa w Polsce nie będzie rosnąć. Zmienią się trendy

    - Rynek piwa w Polsce zmienia się, bo Polacy coraz większą uwagę zwracają na zdrowy tryb życia - mówili przedstawiciele Grupy Żywiec na konferencji. Żywiec stawia na Strefę Zero, czyli piwa bezalkoholowe i marki premium.
  • "Gazeta Polska Codziennie": Rodzina 500 plus nakręca handel

    "Gazeta Polska Codziennie": Rodzina 500 plus nakręca handel

    Program Rodzina 500 plus przyczynił się do wzrostu obrotów w handlu detalicznym, ale to niejedyny powód rosnącej konsumpcji - pisze we wtorek "Gazeta Polska Codziennie".
  • Co się dzieje z rządowym programem 500 plus?

    Co się dzieje z rządowym programem 500 plus?

    Rządowy program 500 plus ma duży wpływ na polską gospodarkę - wzrost konsumpcji podbija dynamikę PKB. Sprzedaż detaliczna w kwietniu w cenach bieżących wzrosła o 8,1 proc. w ujęciu rocznym, jednak w ujęciu miesięcznym spadła o 1,2 proc. Spodziewano się lepszych wyników. Czy wpływ tego programu rządowego już wygasa?
  • NBP bardzo optymistycznie o skutkach programu 500+

    NBP bardzo optymistycznie o skutkach programu 500+

    W najnowszym raporcie NBP ocenia, że PKB w tym roku wzrośnie o 3,7 proc., czyli nawet więcej niż założył rząd. Agencje międzynarodowe są znacznie ostrożniejsze, przewidując wzrost 3,2 proc. Optymizm NBP związany jest z programem Rodzina 500+, czyli ze wzrostem wydatków na konsumpcję.
  • Złoty do końca roku będzie się osłabiać. Krajową gospodarkę wesprze rosnąca konsumpcja wewnętrzna

    Złoty do końca roku będzie się osłabiać. Krajową gospodarkę wesprze rosnąca konsumpcja wewnętrzna

    Z racji podjęcia przez Brytyjczyków decyzji o wyjściu z Unii Europejskiej kapitał, głównie amerykański, opuszcza rynki wschodzące, w wyniku czego krajowa waluta traci na wartości. Zdaniem Beaty Kielan, prezes funduszu GoTFI, obecne decyzje inwestycyjne mogą wynikać z chwilowych emocji. Dodaje, że polska gospodarka jest w dobrej kondycji, a w tym roku sprzyjać jej będzie m.in. rosnąca konsumpcja.

Filmy - Konsumpcja (4)

  • Polacy zmieniają swoje przyzwyczajenia alkoholowe

    Zmienia się kultura picia alkoholu w Polsce. Polacy piją wprawdzie coraz więcej, ale bardziej odpowiedzialnie. Zamiast upijać się do nieprzytomności, traktują alkohol wyłącznie jako dodatek do wieczoru w towarzystwie znajomych. Wybierają też alkohole coraz lepszej jakości. Do ulubionych trunków Polaków należy piwo, w którym szukają przede wszystkim smaku, a nie mocy alkoholu. Do picia alkoholu przyznaje się 84 proc. dorosłych Polaków. Ze sprawozdania Ministerstwa Zdrowia wynika, że Polacy piją coraz więcej: w 2013 roku na jednego Polaka przypadło blisko 10 litrów czystego spirytusu, z czego więcej niż połowa zawarta była w piwie. W Polsce zmienia się bowiem kultura picia alkoholu. Rodacy szukają przede wszystkim smaku, a nie mocy alkoholu, dlatego wybierają trunki coraz lepszej jakości. W ostatnich miesiącach szczególnym zainteresowaniem cieszyły się wina gronowe i whisky, znacznie spadła natomiast sprzedaż wódki. Ulubionym trunkiem Polaków jest piwo. Statystyczny Polak wypija rocznie 97 litrów tego napoju. – Czasy, kiedy chcieliśmy się upijać na umór, to już zamierzchła przeszłość, chyba PRL-owska. I o tym świadczy też struktura konsumpcji alkoholu. Kiedyś wódka była rzeczywiście na pierwszym planie, a w tej chwili zdecydowanie częściej sięgamy po piwo. Świadczy to o tym, że upijanie się nie opłaca. Następnego dnia trzeba być w dobrej formie, iść do pracy, ludzie sobie cenią teraz pracę i cenią sobie taki styl życia, który umożliwia picie alkoholu, ale jednocześnie zachowanie kontroli i trzeźwość – mówi Paweł Kwiatkowski, rzecznik prasowy Kompanii Piwowarskiej. Miłośnikami alkoholowych trunków są zwłaszcza mężczyźni. Ponad połowa kobiet w Polsce przyznaje, że nie pije w ogóle lub prawie wcale alkoholu. Jeśli sięgają po tego typu trunki to zazwyczaj wybierają piwo lub wina. Z badań wynika, że kobiety są "odpowiedzialne" za spożycie zaledwie 18 procent całości wypijanego przez Polaków piwa, ale za to aż 60 procent wina.
  • Polacy nie chcą jeść wołowiny

    Producenci mięsa chcą zahamować spadek spożycia wołowiny, zwiększając jego jakość. Ma ją zagwarantować nowy system certyfikacji. Po przystąpieniu do Unii Europejskiej zwiększony eksport wywindował ceny, ale za tym nie poszła wyższa jakość, więc Polacy z wołowiny zrezygnowali. – Kiedy mówimy naszym kolegom z zagranicy, że mamy 2 kg konsumpcji, pytają, czy na tydzień, czy na miesiąc. Nie wierzą, że w ciągu roku można konsumować tak mało mięsa wołowego – mówi Agencji Informacyjnej Newseria Jerzy Wierzbicki, prezes Polskiego Zrzeszenia Producentów Bydła Mięsnego.
  • Polacy wolą konsumować niż oszczędzać

    Polacy oszczędzają, ale krótkoterminowo i na określony czas - wynika z badań European Financial Group. Wciąż niewielu z nas odkłada na emeryturę czy na studia dzieci. Komentuje Marcin Kuźniar, prezes EFG (Newseria).
  • Gospodarstwa domowe w trudnej sytuacji

    Słabszy wzrost dochodów i mniejsza konsumpcja. Sytuacja ekonomiczna polskich gospodarstw domowych jest coraz gorsza. Komentuje Piotr Popławski, analityk Banku Gospodarki Żywnościowej (Newseria).