polski rynek

Artykuły - Polski rynek (82)

Filmy - Polski rynek (4)

  • Polskie firmy podbijają zagraniczne rynki

    Polski eksport, który szacuje się obecnie na ok. 200 mld dol., rośnie w tempie ok. 6 proc. rocznie, a jego dynamika w kolejnych będzie rosła. Rodzime firmy coraz częściej wchodzą na zagraniczne rynki, dlatego rośnie zapotrzebowanie na wsparcie, także finansowe, w ekspansji zagranicznej. Tylko w 2016 roku Bank Gospodarstwa Krajowego zwiększył wartość finansowania eksportu i ekspansji zagranicznej polskich firm do poziomu 1,7 mld zł.
  • Fiskus niszczy polskie firmy. Potrzebują one lat na odzyskanie dobrego imienia

    Optimus, JTT czy TFL to jedne z wielu firm, które zniszczył fiskus. Co ciekawe, ta ostatnia potrzebowała aż 20 lat – rekordowo dużo – aby wygrać sprawę w sądzie i udowodnić, że nie unikała płacenia podatków.
  • Dlaczego Polska do dla Gazpromu ważny rynek?

    PGNiG na podstawie kontraktu długoterminowego z Gazpromem kupuje około dwóch trzecich gazu zużywanego w Polsce, ok. 10 mld m3 rocznie. Rosyjski koncern wykorzystuje zależność Polski od tego kontraktu, narzucając nam za swój surowiec cenę, która od lat jest najwyższą lub jedną z najwyższych w Unii Europejskiej - jak wskazywały dane publikowane przez rosyjską prasę. A jednocześnie PGNiG nie może radykalnie zmniejszyć zakupów od Gazpromu i zwiększyć zakupu tańszego gazu na giełdach w Europie Zachodniej, bo wtedy polskiej firmie groziłyby sankcje finansowe za niewypełnienie kontraktu z Gazpromem, dokładniej słynnej formuły „take or pay”. - 10 mld m3 gazu rocznie, to dla Gazpromu nie jest bardzo dużo. Niemcy kupują 5 razy więcej, Ukraińcy kupowali 3-4 razy więcej. Jednak Gazprom zmaga się z coraz większą konkurencją. Dla rosyjskiego koncernu każdy rynek się dziś liczy. Stracili rynek ukraiński, mogą stracić też turecki – mówi Wojciech Jakóbik, ekspert ds. energetyki i redaktor naczelny BiznesAlert.pl.
  • 40 proc. polskiego rynku śmieci w rękach zagranicznych firm

    Po wprowadzeniu ustawy śmieciowej rynek zagospodarowania odpadów komunalnych został podzielony między ok. 750 podmiotów z 3,4 tys., które działały wcześniej w branży. Jedną trzecią wartego 3,3 mld zł rocznie rynku posiadają duże podmioty zagraniczne. Razem z firmami w konsorcjach stanowią one 40 proc. rynku – wynika z badań firmy HSM Polska. Wciąż brakuje regionalnych instalacji przetwarzania odpadów komunalnych. – Rynek od strony podmiotowej się znacząco zmienił. Dużo mniejsza liczba firm będzie w tej chwili ten tort mogła zagospodarowywać – mówi Mariusz Karpiński, wiceprezes HSM Polska, producenta urządzeń do recyklingu z zakresu techniki biurowej i ochrony środowiska. – Zamysłem przetargów było wyłonienie firmy, która uzyska wyłączność na odbiór odpadów komunalnych gospodarstw domowych z terenu danej gminy bądź sektora. W ich wyniku wyłoniono ok. 750 podmiotów.