historia motoryzacjii

Artykuły - Historia motoryzacjii (12)

  • Czy syrena 105 może pływać w Morzu Bałtyckim? W Polsce to żaden problem

    Czy syrena 105 może pływać w Morzu Bałtyckim? W Polsce to żaden problem

    W motoryzacyjnych realiach lat PRL-u nie było rzeczy niemożliwych. Tu wszechobecne okazywało się twierdzenie, że „Polak potrafi”. I trzeba przyznać, że miało ono pewien głęboki sens.
  • Historia pewnego rekordu. Jak skuter OSA zdobył sławę

    Historia pewnego rekordu. Jak skuter OSA zdobył sławę

    Skuter OSA to jeden z symboli rodzimej motoryzacji z czasów PRL. Mało kto wie, że ten niepozorny jednoślad ma też chlubną "wyczynową" przeszłość.
  • Fiat w Polsce. Jak włoski producent zmienił oblicze naszej motoryzacji

    Fiat w Polsce. Jak włoski producent zmienił oblicze naszej motoryzacji

    Od odzyskania niepodległości w listopadzie 1918 roku i zakończenia ostatnich konfliktów zbrojnych - wojny polski-bolszewickiej i III Powstania Śląskiego - rząd Polski borykał się z wieloma kluczowymi problemami, m.in. odbudową kraju ze zniszczeń, integracją społeczeństw przez ponad 120 lat znajdujących się w trzech odrębnych organizmach państwowych, reorganizacją armii oraz tworzeniem warunków rozwoju gospodarczego kraju. Jednym z najważniejszych wyzwań był przemysł motoryzacyjny.
  • Żuk, nysa i tarpan - gwiazdy polskiego transportu

    Żuk, nysa i tarpan - gwiazdy polskiego transportu

    Choć najjaśniejszą gwiazdą polskiego transportu został samochód ciężarowy marki Star, to był on jednak dostępny tylko dla firm państwowych i wojska. Przeciętny prywaciarz czy rolnik mógł tylko o nim pomarzyć. Dla rzesz rzemieślników, handlowej "prywatnej inicjatywy" czy też rolników indywidualnych dostępne były tylko samochody dostawcze marki Nysa, Żuk i przez kilkanaście lat Tarpan. Przez trzy dziesięciolecia stanowiły one podstawą transportu w naszym kraju.
  • Samochody marki Rolls-Royce w Polsce. 100 lat historii

    Marka Rolls-Royce zawsze była synonimem szczytowej ekskluzywności, bogactwa i elitarności – zarówno 100 lat temu, jak i dziś. Były to pojazdy elit i starano się, aby nic tego wizerunku nie zmąciło. Rzadko tylko pojawiała się rysa na majestacie, ale przeważnie nie miała znaczącego wpływu na wykreowany wizerunek marki. A jak w Polsce wyglądała historia samochodów z figurką „ducha ekstazy" na masce?
  • Motoryzacja w Polsce w pierwszych latach po odzyskaniu niepodległości

    Motoryzacja w Polsce w pierwszych latach po odzyskaniu niepodległości

    Jak wyglądała motoryzacja w Polsce w pierwszych 5 latach niepodległości, czyli w okresie 1918-1923? To temat rzadko poruszany, ale niezmiernie ciekawy i barwny. Wiemy, że 5-7 lat później pojawiły się polskie samochody CWS, a na drogach zaczęły dominować Chevrolety z warszawskiej montowni. Wiemy, że 10-15 lat później bramy fabryki zaczęły opuszczać polskie Fiaty i motocykle Sokół. Ale jak było na początku?